Valmennuksen tyyppi
LivevalmennusFasilitointi on keskustelun helpottamista, vuorovaikutuksen johtamista. Tunnistat varmaan, että pelkkä tilan antaminen keskustelulle ei aina riitä. Keskustelu voi osoittautua vaivaantuneeksi hiljaisuudeksi tai kaoottiseksi päällepuhumiseksi vailla tehoja.
Palvelun kuvaus
Fasilitaattori eli vuorovaikutuksen helpottaja käyttää fasilitointimenetelmiä, joiden avulla jokaisen on helppo osallistua ja keskustelu on tasavertaista. Fasilitaattori huolehtii keskustelun tavoitteiden saavuttamisesta. Fasilitaattori huolehtii myös keskustelun rakenteesta: milloin on luovan ideoinnin vaihe, milloin taas vaihtoehtoja rajataan, jotta saadaan aikaan päätöksiä. Fasilitaattorin vastuulla on myös keskustelun dokumentointi.
Fasilitaattori on keskustelun sisällön suhteen neutraali. Hän ei ota kantaa, millaisia tuotoksia ryhmä tuottaa. Fasilitaattori huolehtii siitä, miten ryhmä tuotoksensa tuottaa.
Millaisiin tilanteisiin fasilitointi sopii?
- Aina kun haluat saada aikaan päätöksiä, joihin ihmiset sitoutuvat.
- Työyhteisön pelisääntöjen rakentamiseen.
- Asiakas- tai palvelulupauksen muotoiluun yhdessä.
- Muutosten yhteisölliseen työstämiseen.
- Kun haluat yhtenäistää johtamiskäytänteitä.
Fasilitointia voi käyttää aina, kun halutaan osallistaa ihmiset tasavertasesti mukaan kehittämiseen tai päätöksentekoon. Fasilitoinnin avulla voi myös mainiosti pyytää ihmisten näkemykset päätösten tueksi. Tällöin fasilitaattori kertoo osallistujille läpinäkyvästi, että vaikka päätös tehdään muualla, osallistujien näkemykset halutaan kuulla ennen sitä. Fasilitointia ei tule käyttää menetelmänä asioissa, joihin osallistujilla ei ole lainkaan vaikutusvaltaa.
Fasilitoidut muutostyöpajat
- Haetko uutta tapaa suunnitella tulevaa?
- Ovatko vanhat keinot jo kokeiltu?
- Mistä tulisi luopua, jotta saa tilaa uudelle?
- Miten saada ihmiset mukaan muutokseen?
- Miten turvata henkilöstön hyvinvointi?
Valmentajat
Sirpa Puolakka
Yritysvalmentaja, Business Coach, Fasilitaattori, Työyhteisösovittelija
Olen toiminut työyhteisövalmentajana ja yhteistyön kehittäjänä vuodesta 1999 lähtien sekä työyhteisösovittelijana vuodesta 2009. Koulutukseltani olen YTM, sosiaalipsykologi.
Teija Mykrä
Toimitusjohtaja, Yritysvalmentaja, Business Coach, Fasilitaattori
Olen toiminut sekä yksityisen että julkisen puolen valmentajana erityisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen saralla vuodesta 1996 lähtien. Koulutukseltani olen FM (puheviestintä).
Kiinnostuitko? Lähetä meille tarjouspyyntö.
Jaa eteenpäin
Palvelun asiakkaita
Aluehallintovirastojen hallinto- ja kehittämispalvelut (HAKE): Asiakaspalvelun kehittäminen
Tekonivelsairaala Coxa Oy: Mitä on coxalaisuus? -työpajat
Tornionjokilaakson seurakunnat: Työyhteisön kehittämisprosessit Kolarin, Pellon ja Ylitornion seurakunnissa
Kanta-Hämeen hyvinvointialue: Johtamisvalmennus kotihoidon lähijohtajille
Palautetta asiakkailtamme
Olemme vuosien varrella saaneet asiakkailtamme loistavaa palautetta. Tutustu kommentteihin ja jätä halutessasi omasi
Tutustu myös näihin palveluihin
Haluatko sekä huipputulokset että innostuneen, hyvinvoivan henkilöstön, jolle asiakastyytyväisyys on ykköstavoite? Valmennustalo Virran palveluista saat kaiken sen tuen, mitä tarvitset henkilöstösi hyvinvoinnin varmistamiseen. Tutustu vierestä yrityksemme palveluihin.