Palaute - työelämän alihyödynnetty supervoima

Palaute on työelämän polttoaine, joka pitää tekemisen mielekkäänä ja ihmiset liikkeessä.  Millainen palautteen antaja ja vastaanottaja sinä olet?

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Hiljaisuus ei rakenna palautekulttuuria. Kun palaute jää sanomatta, myös mahdollisuus kehittyä jää käyttämättä.
 

Palaute – työelämän alihyödynnetty supervoima

”Olen ollut 15 vuotta täällä töissä, enkä ole saanut kertaakaan palautetta”. 

Kuulostaako tutulta? Palautteen puute on todellinen ilmiö työelämässä. Silti juuri palaute on se työelämän polttoaine, joka pitää tekemisen mielekkäänä ja ihmiset liikkeessä. Palaute on kuin bensatippa moottoriin: se ylläpitää, suuntaa ja motivoi, parhaimmillaan myös sitouttaa.

Palautetta on kahdenlaista:

Ylläpitävää palautetta, joka vahvistaa onnistumisia.
Muutokseen pyrkivää palautetta, joka auttaa kehittymään ja korjaamaan kurssia.

 

Palaute ei ole vain esihenkilön antamaa virallista arviota kehityskeskustelussa, vaan sen tulisi olla myös spontaania, suullista ja arjen keskellä annettua huomiota, joka kulkee ristiin rastiin kollegalta toiselle. “Kiitos, kun hoidit tuon.” “Hei, tämä oli hyvä idea.” – pieniä sanoja, jotka helposti jäävät sanomatta, mutta voisivat muuttaa koko päivän suunnan.

Entä jos positiivinen palaute annettaisiinkin ääneen muiden kuullen?

Palautteen avulla voidaan parantaa ilmapiiriä ja purkaa kuppikuntia: kun ihmiset uskaltavat sanoa ääneen, mitä ajattelevat, avoimuus kasvaa ja luottamus vahvistuu. Aktiivinen ja avoin palautekulttuuri on merkki siitä, että työpaikalla vallitsee riittävä psykologinen turvallisuus. Jokainen tarvitsee palautetta työstään, myös esihenkilö.

Palautteen saaminen voi olla myös syvästi koskettava kokemus. Valmennuksissamme ihmiset ovat liikuttuneet kyyneliin asti, kun joku on sanonut ääneen jotakin myönteistä, sellaista, mitä vastaanottaja ei ehkä ole koskaan ennen toiselta kuullut.

Millainen palautteen antaja ja vastaanottaja sinä olet? Kenen päivää voisit tänään keventää yhdellä lauseella?

Lue palautevalmennuksistamme →
Palautteen antaminen on taitolaji
Palaute voi olla myös kevyttä ja arkista, silti merkityksellistä. Kuvassa Valmennustalo Virran Teija ja Sirpa vaalimassa yrityksensä palautekulttuuria.

Palautteen antaminen on taitolaji
– miten sanoa niin, että toinen kuulee?

Palautteen antaminen ei ole sama asia kuin naljailu, sadattelu tai passiivis-aggressiiviset viestit. Kehittävä palaute kumpuaa hyvästä tarkoitusperästä, halusta auttaa toista kasvamaan ja tiimiä menestymään.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa antaa palautetta. Nyrkkisääntö kuitenkin on, että palautetta annetaan aina teoista, joihin ihminen voi itse vaikuttaa. Toisiin tilanteisiin sopii kyselevämpi, ratkaisukeskeinen ote. Toisissa tilanteissa taas kannattaa käyttää havaintopuhetta.

Auta kuulijaa vastaanottamaan palautteesi:

kerro, minkä asiaan toivot muutosta ja perustele miksi
konkretisoi, mitä toivot toisen tekevän toisin
tuo esiin myös jotain myönteistä

 

Tällä tavalla voit auttaa palautteen vastaanottajaa asettamaan palautteen mittasuhteisiin. Kun saa myönteistä palautetta, on helpompi vastaanottaa myös kriittistä ja rakentavaa palautetta.

Konkreettisia keinoja palautekulttuurin vahvistamiseen:

Onnistumiskierros palaverissa: jokainen kertoo vuorollaan, missä on onnistunut tai edistynyt.
Säännölliset palautekeskustelut projekteissa: miten meillä menee?
Yhdessä sovitut palautekäytänteet eli toimintamallit miten meillä annetaan palautetta.

 

Palautteen vastaanottaminen on yhtä tärkeä taito kuin sen antaminen. Kaikkea ei tarvitse niellä pureksimatta, tärkeintä on kuunnella, kysyä ja säilyttää ammatillinen keskusteluyhteys. Palautteen saajalla on lupa kysyä tarkentavia kysymyksiä, kuten: “Mitä tarkoitat? Voisitko antaa esimerkin”? Joskus voidaan myös todeta, että nyt ollaan eri mieltä ja silti jatkaa rakentavaa dialogia.

On tärkeää muistaa myös palautteen rajat. Työssä ei anneta palautetta ulkonäöstä, persoonallisuudesta tai vapaa-ajanviettotavoista, elleivät ne vaikuta työhön.

Kun palautetta osataan antaa ja ottaa vastaan, se tekee ihmeitä: lisää luottamusta, vahvistaa motivaatiota ja saa ihmiset viihtymään työssään vähän paremmin joka päivä!

Lue palautevalmennuksistamme →
Palaute työelämässä
Puhtia palautteeseen! -valmennus sisälsi ennakkokyselyn, osallistavan valmennuksen ja case-työskentelyä.

Case: wpd windmanager Suomi Oy

Vuonna 2013 perustettu wpd windmanager Suomi Oy on osa kansainvälistä wpd-konsernia ja yksi Suomen merkittävimmistä tuulivoimahallinnoinnin toimijoista.

Kun työyhteisössä huomattiin, että palautteen antaminen ja vastaanottaminen oli jäänyt niukaksi, päätettiin asiaan tarttua. Palautevalmennuksen tavoitteena oli madaltaa kynnystä palautteen antamiseen ja vahvistaa yrityksen palautekulttuuria.

”Valitsimme Valmennustalo Virran kumppaniksi, koska halusimme oululaisen valmennusyrityksen, joka on erikoistunut nimenomaan yritysvalmennukseen. Yhteistyö oli helppoa ja sujuvaa, jokaisesta tapaamisesta välittyi kouluttajan vankka ammattitaito.”

(Toimitusjohtaja Erja Vengasaho, wpd windmanager Suomi Oy)

Valmennuspäivä rakentui sopivasta suhteesta teoriaa ja käytännön tehtäviä. Tunnelma pysyi avoimena ja keskustelevaan sävyyn syntyi paljon oivalluksia palautteen merkityksestä työssä.

”Suosittelen Valmennustalon palautevalmennusta ihan kaikille yrityksille. Me olemme niin vaikuttuneita, että haluamme jatkossakin ostaa vastaavia palveluja juuri heiltä.”

(Toimitusjohtaja Erja Vengasaho, wpd windmanager Suomi Oy)

Lue koko referenssi täältä →

Jaa eteenpäin

Hyvä palautekulttuuri ei synny itsestään, sitä pitää rakentaa.

Kehitä palaute-kuntoa

Palautetaidot eivät ole itsestäänselvyys, niitä on harjoiteltava ja rakennettava yhdessä.

Moni ei uskalla antaa palautetta siksi, että pelkää ilmapiirin huononevan, ei löydä oikeita sanoja, hetki menee ohi tai palautteella ei uskota olevan vaikutusta. Juuri näitä esteitä varten palautetaitoja kannattaa harjoitella. Oikein annettu palaute ei heikennä ilmapiiriä, vaan vahvistaa sitä.

Palautteen antamiseen liittyvässä valmennuksessamme opitaan myös, miten kohdata vaikeita tilanteita. Esimerkiksi, miten uskaltaa mennä suoraan sen ihmisen luo, joka antaa passiivis-aggressiivisia viestejä ja sanoa: “Minusta tuntuu, että et ole tyytyväinen suoritukseeni, tulkitsenko oikein?” Kohtaaminen vie asioita eteenpäin, vihjailu ja vaikeneminen jumittaa tilanteen.

Ota ensimmäinen askel palautekulttuurin vahvistamiseen – varaa maksuton konsultaatio ja katsotaan, miten valmennuksemme voi tukea juuri teidän työyhteisöänne.

Varaa maksuton konsultaatio täältä →