Palaute - työelämän alihyödynnetty supervoima
Palaute on työelämän polttoaine, joka pitää tekemisen mielekkäänä ja ihmiset liikkeessä. Millainen palautteen antaja ja vastaanottaja sinä olet?
|
|||||||||
|
|
Palautteen antaminen on taitolaji
– miten sanoa niin, että toinen kuulee?
Palautteen antaminen ei ole sama asia kuin naljailu, sadattelu tai passiivis-aggressiiviset viestit. Kehittävä palaute kumpuaa hyvästä tarkoitusperästä, halusta auttaa toista kasvamaan ja tiimiä menestymään.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa antaa palautetta. Nyrkkisääntö kuitenkin on, että palautetta annetaan aina teoista, joihin ihminen voi itse vaikuttaa. Toisiin tilanteisiin sopii kyselevämpi, ratkaisukeskeinen ote. Toisissa tilanteissa taas kannattaa käyttää havaintopuhetta.
Auta kuulijaa vastaanottamaan palautteesi:
| • | kerro, minkä asiaan toivot muutosta ja perustele miksi |
| • | konkretisoi, mitä toivot toisen tekevän toisin |
| • | tuo esiin myös jotain myönteistä |
Tällä tavalla voit auttaa palautteen vastaanottajaa asettamaan palautteen mittasuhteisiin. Kun saa myönteistä palautetta, on helpompi vastaanottaa myös kriittistä ja rakentavaa palautetta.
Konkreettisia keinoja palautekulttuurin vahvistamiseen:
| • | Onnistumiskierros palaverissa: jokainen kertoo vuorollaan, missä on onnistunut tai edistynyt. |
| • | Säännölliset palautekeskustelut projekteissa: miten meillä menee? |
| • | Yhdessä sovitut palautekäytänteet eli toimintamallit miten meillä annetaan palautetta. |
Palautteen vastaanottaminen on yhtä tärkeä taito kuin sen antaminen. Kaikkea ei tarvitse niellä pureksimatta, tärkeintä on kuunnella, kysyä ja säilyttää ammatillinen keskusteluyhteys. Palautteen saajalla on lupa kysyä tarkentavia kysymyksiä, kuten: “Mitä tarkoitat? Voisitko antaa esimerkin”? Joskus voidaan myös todeta, että nyt ollaan eri mieltä ja silti jatkaa rakentavaa dialogia.
On tärkeää muistaa myös palautteen rajat. Työssä ei anneta palautetta ulkonäöstä, persoonallisuudesta tai vapaa-ajanviettotavoista, elleivät ne vaikuta työhön.
Kun palautetta osataan antaa ja ottaa vastaan, se tekee ihmeitä: lisää luottamusta, vahvistaa motivaatiota ja saa ihmiset viihtymään työssään vähän paremmin joka päivä!
|
|
|||||
|
|
Jaa eteenpäin
|
|||||
|
|
